ترکیه، مقر تروریسم بین المللی
برگردان: ا. م. شیری برگردان: ا. م. شیری

 

مخفی ترین پایگاه در ترکیه: چرا مقر شوریان سوریه، بدقت مخفی نگه داشته می شود؟

http://regnum.ru/news/polit/1569289.html

 

 ۱۹شهريور(سنبله) ۱٣۹۱

در فاصله سه کیلومتر از مرز سوریه. ردیف طولانی چادرها. تختخوابهای آهنی. هفده ستاد فرماندهی. آشپزخانه صحرائی. چند حمام. سربازان سابق ارتش منظم سوریه، شبه نظامیان یا پارتیزانها را در یادها زنده می کنند. اونیفورم همشکل نظامی وجود ندارد. یکی لباس نظامی، آن دیگری، اما عمدتا، لباسهائی از بازار ترکیه به تن دارد. جینس ها، لباس ورزشی، شالهای عربی. چنین است اولین تأثر خبرنگاران ترکدر باره اردوگاه شورشیان سوریه واقع در «آپایدئن» در جنوب شرقی ترکیه، جائیکه دولت به نمایندگان مجلس و خبرنگاران اجازه بازدید از آن را داد.

تا زمانهای اخیر، نمایندگان پارلمان ترکیه حق بازدید از اردوگاه را نداشتند. فقط به خبرنگاران آژانس خبرگزاری دولتی «آنادولو» اجازه ورود به اردوگاه داده می شد. هیچکس از رویدادهای داخل آن خبردار نبود. در پستهای دیده بانی، پلیسها و مأموران امنیتی کشیک می دهند. تمام معلومات در باره وضعیت آنجا را از آژانسهای اطلاعرسانی بین المللی بدست آوردیم. طبق داده های روزنامه ها، در اردوگاه فرماندهی نظامی «ارتش» باصطلاح «آزاد سوریه»، مرکب از عمدتا متمردان و فراریان ارتش منظم بشار اسد که گویا از تیراندازی به مردم خود امتناع نموده و به شورشیان پیوسته اند، تشکیل یافته است. روزنامه های ترکیه می نویسند، که در حدود سه هزار نفر سرباز و افسر سابق ارتش سوریه در پایگاه هستند. فرماندهی دسته های شبه نظامی را سرهنگ سابق، ریاض الاسد برعهده دارد که سه ژاندارم ۲۴ ساعته از وی محافظت می کنند. زیرا، از ربودن وی توسط نیروهای امنیتی سوریه احتیاط می کنند. دلیل این محافظت گویا آن است که سازمان امنیت سوریه چند را برای ربودن وی تلاش کرده است.

گروههای شبه نظامی سوریه برای انجام عملیات نظامی وارد خاک سوریه می شوند و دوباره به ترکیه باز می گردند. در مرز آمبولانسها به انتظار آنها می مانند و پس از تفکیک، زخمی ها را سریعا  برای معالجه به بیمارستانهای واقع در مناطق مرزی منتقل می کنند.

روزنامه مخالف «سؤزجؤ» می نویسد: «گروههای نظامی بمنظور انجام عملیات نظامی از مرز گذرند و دوباره به ترکیه باز می گردند. ساکنان روستاهای مرزی می گویند که افراد ملبس به لباس نظامی در حین عبور از مرز، جعبه های سبز رنگی را که معلوم است پر از مواد منفجره می باشند، با خود حمل می کنند». خبرهایی هم در این باره گزارش شده است که در این پایگاه، مزدورانی از قطر، چچنستان و عربستان سعودی آموزش ویژه داده می شوند. آنها را مربیان و متخصصان آمریکائی و ترک، تعلیم و آموزش می دهند. در گزارشهای مثلا، ماه اوت، گفته میشود که در میان مربیان و متخصصان خارجی تک تیراندازان لیبیائی هم که در اشغال طرابلس در سال گذشته شرکت داشتند، وجود دارند. برخی رسانه های خبری ترکیه هم تأئید می کنند که دیگر مخالفان رژیم سوریه، از جمله سلفی های افراطی که خود را مدافعان «اسلام راستین» می نامند و با کمک و حمایت خارجی مرتکب قتلهای دینی می شوند نیز در این پایگاه حضور دارند.

بعقیده تحلیلگران ترک، سلفی ها تمایل زیادی به سرنگونی اسد ندارند. آنها عملا به جنگهای فرقه ای درگیرند، مخالفان را بخاطر جنگ برای طرز زندگی دنیوی مورد انتقاد قرار می دهند و بلحاظ ظاهر نیز از دیگران متمایز هستند. آنها ریش نمی تراشند، نماز می خوانند، ضمن مخالفت با لباس متحد الشکل نظامی، در حین جنگ سر و صورت خود را با شال عربی می پوشانند.

این واقعیت را که پایگاه «آپایدئن» به مرکز ترانزیت شبه نظامیان تبدیل شده، آنکارا رد می کند. نخست وزیر، رجب طیب اردوغان در گفتگو با خبرنگاران، تصویر خود را که در محل آموزش شورشیان مسلح در پایگاه نظامی نشان داده می شود، ساختگی خواند. نخست وزیر ترکیه در مرکز تلویزیون ان تی وی خشمگینانه اظهار داشت: «این یک حقه بازی است، زنان و کودکان نظامیان در اردوگاه اسکان یافته اند. علاوه بر این، اراضی اردوگاه برای انجام چنین مانورهائی خیلی کوچک است». بمنظور پرتو افکنی بر شبهات و شایعات، دولت ترکیه، به مخالفان، نمایندگان مجلس و خبرنگاران اجازه بازدید از اردوگاه را صادر کرد.

یکی از بازدیدکنندگان از اردوگاه، روزنامه نگار مستقل، گؤنش بورگؤن در وبلاگ خود می نویسد: «تصویری کاملا مسالمت آمیز. در محوطه اردوگاه کودکان این سو و آن سو می دوند، بوی خوش سوپ عدس ترکی بمشام می رسد...». او در ادامه می نویسد: «ما را با محوطه اردوگاه آشنا کردند، اما اجازه صحبت با هیچ یک از نظامیان را به ما ندادند، ما بالاخره نفهمیدیم این نظامیان کی اند و فرماندهان نظامی سوری، محمود حمدالله، مالک الکرد و فرمانده واحدهای نظامی، ریاض الاسد در کجا هستند؟». سؤال اصلی هنوز بی جواب مانده است. چرا مقامات ترکیه پایگاه های نظامی شورشیان سوریه را با دقت تمام مخفی نگه می دارند؟

رهبر حزب جمهوری خلق، حزب مخالف دولت، کمال قلیچدار اوغلو چنین کارهائی را تخلف از قانون اساسی ترکیه تعریف می کند. این سیاستمدار مخالف، قصد دارد بمنظور روشن کردن واقعیت، به دادگاه عالی شکایت کند. وی با عنوان کردن اینکه دولت محوطه اردوگاه را مخصوصا برای بازدید خبرنگاران آماده کرده است، ضمن امتناع از دعوت دولت، اظهار داشت: «اردوگاه های مخفی شورشیان سوری که دولت ترکیه در اراضی کشور پنهان نگه می دارد، به سمبل سیاست خارجی حزب حاکم تبدیل شده و این حزب، بجای حل مشکلات خود، در امور داخلی کشور همسایه مداخله می کند».

پاورقی

در این گزارش خبری، هیچ موضوع تازه ای،  بجز آخرین حقه بازی تروریسم بین الملل در استفاده از آمبولانسها برای جابجائی تروریستها، حداقل از نظر مترجم، که حوادث جهانی و سوریه را بدقت پیگیری می کند، جلب توجه نمی کند. وجود زندانها و پایگاههای نظامی مخفی در اراضی کشورهای امپریالیستی و تیولهای خصوصی آنها، دروغگوئی و جعل واقعیت، گسترش تروریسم رسانه ای، لشکرکشی ها و جنگهای استعماری، دخالتهای تروریستی خونین در امور دیگر کشورها تحت عناوین «مبارزه با دیکتاتورها» و استفاده ابزاری گسترده از اصطلاحات، بلی، فقط از اصطلاحات مخدوش و تحریف شده حقوق بشر و دمکراسی، نقش مخرب دولتهای دست نشانده منطقه مثلا، ترکیه، عربستان سعودی و قطر در خاورمیانه، اتیوپی در شاخ آفریقا، کلمبیا در آمریکای لاتین، کره جنوبی و فیلیپین در شرق آسیا در حوادث خونین منطقه ای و غیره با گستردگی تمام افشاء شده و اسناد فراوانی هم در این زمینه ها وجود دارد. ولذا، توجه به ریاکاریها و حقه بازیهای جدید و جدیدتر نیروهای «شرّ» جهانی هر روز بیش از روز پیش اهمیت کسب می کند. اهمیت این گزارش نیز درست بخاطر بیان همین مسئله است. مترجم


September 9th, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی